صنعت خودروسازی ایران آرامش ندارد ؛ بررسی مشکلات صنعت خودروی کشور




۲۳ام آذر ۱۳۹۶ دوربین

صنعت خودروسازی ایران آرامش ندارد ؛ بررسی مشکلات صنعت خودرو کشور

یکی از مشکلات مهمی که پیش روی صنعت خودروسازی ایران هست، نبود یک نرم افزار منسجم و مشخص برای توسعه هست. این امر سبب شده تا صنعت خودروسازی ایران آرامش نداشته باشد!

به گفته تکراتو و به نقل از خبري خودرو، اکنون دولت درون مورد تعرفه واردات خودرو تصمیمات جدیدی دارد و خودروسازان نیز برای افزایش کیفیت خودروهای خود بهانه‌هایی دارند. بنابراین درون چنین شرایطی نمی‌توان از صنعت خودروی کشور انتظار توسعه داشت!

پیش از این لازم بود تا هر ساله تعرفه واردات خودرو کاهش یابد و خودروسازان نیز موظف بودند تا هرساله بر توسعه کمی و کیفی محصولات خود بیافزایند تا بین واردات خودرو و تولید خودروی داخلی تعاملی وجود داشته باشد. اما اکنون شاهد تصمیمات جدیدی درون این زمینه هستیم. شاید بهتر باشد تا حرکت روی ریل فناوری، درون دستور کار آینده خودروسازی کشورمان قرار گیرد.

این افزایش تعرفه خودروها درون واقع عقبگردی دوباره درون صنعت خودروسازی ایران هست؛ صنعتی که از جنگ و تحریم‌ها عبور کرده و اکنون تحت تاثیر تصمیماتی دیگر قرار گرفته هست. یکی از مسئولان وزارت صنعت، این تصمیم را خارج از اختیار این وزارتخانه اعلام نمود.

صنعت خودروسازی ایران را به طور معمول با صنعت خودروی کره مقایسه می‌کنند. هر دو کشور تقریبا درون یک زمان کار خود را آغاز کردند اما چون کره یک نرم افزار منسجم و صحیح داشت و توانست با سیاست‌گذاری پیش برود و دولت نیز درون این زمنیه دخالتی نداشت، اکنون یکی از مهم‌ترین خودروسازان جهان هست.

تغییرات صنعت خودروسازی ایران از گذشته تا کنون

درون سال‌های اخیر به دلایل مختلف سیاسی و اقتصادی، صنعت خودروسازی ایران دچار تغییرات متعدد شد. تغییرات مختلفی چون مدیریتی و ریاست‌ جمهوری، سبب شد تا تمام کارهای گذشته صنعت خودرو دچار تغییر شود. همین امر سبب شد تا خودروسازان داخلی نتوانند فارغ از مسائل سیاسی روی یک مسیر منظم به فعالیت بپردازند.

تقریبا با هربار تغییر رئیس‌جمهور و وزیر صنعت و مدیران مرتبط، صنعت خودروی کشور نیز دچار تغییراتی شده هست.

همچنین شروع جنگ درون سال‌های ابتدایی انقلاب نیز سبب تعطیلی شرکت‌های خودروسازی شد و خودروسازان به تامین و تجهیز ادوات مورد نیاز جنگ پرداختند و بنابراین توسعه صنعت خودرو کشور متوقف گردید.

بعد از جنگ فرصتی پیش آمد تا راه برای ورود برندهای مختلف به کشورمان باز شود ولی ایران تبدیل به محلی برای مونتاژ خودرو شد. ولي درون اين سال‌ها نیز عملا نرم افزار و سیاست‌های توسعه خودروسازی درون کشور موفق نشد و نرم افزار‌های موجود نیز به صورت جدی پیگیری نشدند. همچنین واردات خودرو نیز متوقف شده بود و خودروسازان درون همکاری با سایر شرکت‌های خارجی درون واقع به مونتاژ خودرو می‌پرداختند.

تاکنون موفقیتی چشم گیر درون زمینه تولید یک خودروی کاملا ایرانی اتفاق نیافتاده هست و رویای خودروساز شدن همواره درون ذهن خودروسازان وجود داشته هست. ولي خودروهایی که به نام خودروی ملی نیز شناخته می‌شوند، از پلت‌فرم خودروسازان خارجی بهره‌ می‌برند.

مشکلات صنعت خودروسازی کشور

براساس شواهد موجود می‌توان یکی از بزرگترین مشکلات درون صنعت خودروی کشور را نبود یک نرم افزار مشخص و درست برای توسعه صنعت خودرو درون کشور دانست.

مسعود نیلی که مشاور و دستیار ویژه رئیس‌جمهور درون امور اقتصادی هست درون این زمینه اعلام نمود که با وجود تدوین سند توسعه صنعتی ایران درون سال‌۱۳۸۰، اما همچنان یک سند راهبردی دقیق برای توسعه صنعت خودروسازی ایران وجود ندارد.

وی اعتقاد دارد که صنعت خودروسازی ایران ، اسیر تصمیمات هیجانی برخی از سیاست‌گذاران هست و هنوز هم بعد از گذشت سال‌ها از ورود صنعت خودرو به ایران و انجام آزمون و خطاهای پی‌درون‌پی، خودروسازی کشور راه خود را پیدا نکرده هست.

نکته بسیار مهمی که نیاز به ذکر و بررسی دارد این هست که، درون دنیای کنونی تجارت بین کشورها باید به سادگی انجام گیرد تا کشورهای مختلف بتوانند با هم درون ارتباط باشند و شرایط داد و ستد و قوانین کسب و کار، به‌سمت جهانی شدن پیش برود! بنابراين درون چنین شرایطی افزایش چند برابری تعرفه واردات خودرو نمی‌تواند هیچ کمکی برای صنعت خودروسازی ایران باشد!

 

بیشتر بخوانید: تکلیف خودروهای گمرک چیست ؛ افزایش تعرفه واردات خودرو به زودی

 

بعد از اینکه تحریم‌ها برداشته شدند تمامي به موفقیت خودروسازان درون عرصه تولید امیدوار بودند و عقیده داشتند که خودروسازی ایران می‌تواند با نرم افزار‌ریزی صحیح پیش برود و به اهداف مورد نظر دست یابد. همچنین همگی ایمان داشتند که صنعت خودروسازی ایران با نرم افزار‌ریزی صحیح خواهد توانست کیفیت محصولات خود را نیز بهبود بخشد.

ولي لازم به ذکر هست خودروسازان کشور اخیرا توانسته‌اند درون بخش افزایش تولید موفق شوند اما برای اینکه بتوانند محصولات خود را از نظر کیفی نیز ارتقا دهند، نیازمند استراتژی و آرامش بیشتری درون این زمینه هستند.

.


تکراتو را درون تلگرام دنبال کنید

مطالب پیشنهادی