با آنتن‌های موبایل درون مناطق مسکونی چه کنیم؟




۲۴ام بهمن ۱۳۹۶ دوربین

با آنتن‌های موبایل درون مناطق مسکونی چه کنیم؟

اگرچه بارها اعلام شده تشعشعات پرتوهای رادیویی کمتر از میزان استاندارد تعیین‌شده هست، با این وجود شهروندان درصورت نگرانی از نصب دکل‌های اپراتورهای تلفن همراه و وایمکس می‌توانند شکایت خود را ثبت کنند تا اندازه‌گیری‌های لازم انجام و نتایج اين اعلام شود.

به گفته ایتنا از ایسنا، با دقت به پروانه‌های واگذارشده به اپراتورهای تلفن همراه و و وایمکس، سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی نسبت به پاسخگویی به شکایات مردم از تشعشعات آنتن‌های اپراتورهای یادشده اقدام می‌کند. این فرآیند به‌صورت ثبت شکایت درون سامانه شکایات سازمان توسط افراد حقیقی یا حقوقی؛ بررسی شکایت و انجام اندازه‌گیری‌های لازم توسط اپراتور یا اداره کل تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی منطقه مربوطه و اعلام نظر سازمان انرژی اتمی ایران به عنوان متولی تشعشعات درون کشور درباره نتایج اندازه‌گیری انجام می‌شود.

آنتن‌ها باید درون چه فاصله‌ای از اماکن مسکونی نصب شوند؟

تشعشعات رادیویی و مایکروویو درون مناطق مسکونی و اماکن عمومی باید از حدودی که درون استاندارد ملی ایران با عنوان «پرتوهای غیریون‌ساز-حدود پرتوگیری» آمده هست، کمتر باشد. متولی نصب و رسیدگی به شکایات مربوط به دکل‌ها درون شهر تهران، شرکت ارتباط مشترک شهر بوده و درون شهرستان‌ها به عهده شهرداری‌هاست. بنابراین درون صورت وجود هرگونه نگرانی افراد از برپایی، سازه، استحکام پایه و محل نصب دکل‌های اپراتورهای تلفن همراه و وایمکس، باید با این نهادها یادشده مکاتبه کرد.

تاکنون فاصله مشخصی جهت نصب آنتن‌های مخابراتی از اماکن مسکونی تعیین نشده هست، زیرا فاصله درون کنار پارامترهای دیگری چون توان تشعشعی و زاویه تابش آنتن تعیین‌کننده استاندارد یا غیراستاندارد بودن حدود تشعشعات یک آنتن هست. بنابراین درصورت وجود نگرانی از تشعشعات آنتنی درون مجاورت مکانی مسکونی باید موضوع از طریق ثبت شکایت درون سامانه شکایات سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی پیگیری شود تا بنابراين از انجام اندازه‌گیری‌های لازم رای نهایی درباره مجاز یا غیرمجاز بودن حدود پرتودهی آنتن مورد نظر از سوی سازمان انرژی اتمی ایران صادر شود.

نحوه ثبت درخواست شکایت از دکل‌ها و تشعشعات آنتن‌ها

جهت  ثبت شکایت درون پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی می‌توانید به شاخه پاسخگویی به شکایات (درون سمت راست صفحه اصلی) مراجعه کرده و با وارد کردن اطلاعات خواسته‌شده درون هر قسمت، شکایت خود را ثبت و با گرفتن کد رهگیری مراحل اقدامات انجام‌شده درون اين مورد را پیگیری کنید.

ولي شکایت درباره تشعشعات پرتوهای رادیویی به صورت خاص درون این لینک وجود دارد که با مراجعه به سامانه می‌توانید درون صورت درخواست از وضعیت آنتن‌های تلفن همراه و وایمکس از نظر میزان تشعشعات و یا بررسی استحکام ساختمان، سازه، دکل ، مهار و غیره درون سراسر کشور و حل هرگونه نگرانی مردمی درون این باره، لازم هست از نوع سرویس، رادیویی را گزينش و بر حسب نوع درخواست که تشعشعات یا تداخلات هست، اپراتور را مشخص کنید.

برای پیگیری درخواست نیز می‌توانید بنابراين از کلیک روی «پیگیری درخواست» با وارد کردن کد پیگیری از آخرین وضعیت رسیدگی به درخواست خود مطلع شوید. چنانچه درخواست شما توسط نهاد مربوطه، بررسی نهایی شده باشد، درون قسمت «نتیجه بررسی» متنی با رنگ قرمز نتیجه نهایی رسیدگی به درخواست را به شما نشان می‌دهد. درون نهایت نیز تمامی مراحل اعم از ثبت درخواست و اقدامات انجام‌گرفته به صورت پیامک برای متقاضی ارسال می‌شود.


مطالب پیشنهادی